AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN IPA BAGI SISWA SD

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p78--90

Bintoro Setyawan(1*), nFn Rufii(2), Ach. Noor Fatirul(3)
(1) Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV) Kemdikbud
(2) Univ. PGRI Adi Buana Surabaya
(3) Univ. PGRI Adi Buana Surabaya
(*) Corresponding Author

Abstract viewed : 13079 | PDF downloaded : 3068

Abstract

Today's technological development is progressing, and is growing rapidly. This development certainly has an influence on various sectors of human life, one of which is the education sector. The latest rapid technological developments are the increasingly frequent use of devices, especially smartphone use in everyday life, including in the field of education. This opens up huge opportunities in utilizing application technology on smartphones to be developed into an application-based learning media. One of them is by utilizing Augmented Reality technology on android applications in science learning media for elementary school students in class VI so that students are motivated in learning and easier to understand the material being studied. For this reason, a learning media based on Augmented Reality (AR) was developed with the application of Unity science subjects. The material recognizes planets in the solar system for grade VI elementary school students, while seeing the quality of learning media produced in terms of validity, attractiveness and practicality. This research uses the development research model Borg and Gall, with several stages of development, namely: (1) data collection; (2) planning; (3) development; and (4) validation and trial. The results of the development research in the form of AR learning media showed very good and feasible results used as learning media, both in class and independently according to the results of learning design expert validation, media experts and teacher validation as material experts Student responses to the use of this media in learning were very good. Students are passionate about learning and arouse students' curiosity.

 

Abstrak

Perkembangan teknologi sekarang ini semakin maju, dan tumbuh dengan pesat. Perkembangan ini tentu saja membawa pengaruh pada berbagai sektor kehidupan manusia, salah satunya adalah sektor pendidikan. Perkembangan teknologi terkini yang pesat adalah semakin seringnya penggunaan gawai, khususnya penggunaan smartphone dalam kehidupan sehari-hari, termasuk di bidang pendidikan. Hal ini membuka peluang besar dalam memanfaatkan teknologi aplikasi pada smartphone untuk dikembangkan menjadi media pembelajaran berbasis aplikasi. Salahsatunya adalah dengan memanfaatkan teknologi Augmented Reality pada aplikasi android dalam media pembelajaran IPA bagi siswa sekolah dasar (SD) kelas VI agar siswa termotivasi dalam belajar dan lebih mudah untuk memahami materi yang dipelajari. Untuk itu  dikembangkan media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) dengan aplikasi Unity mata pelajaran IPA materi mengenal planet-planet di tata surya untuk siswa kelas VI SD, sekaligus melihat kualitas media pembelajaran yang dihasilkan ditinjau dari aspek validitas, kemenarikan, dan kepraktisan. Penelitan ini menggunakan model penelitian pengembangan Borg and Gall, dengan beberapa tahapan pengembangannya, yaitu: (1) pengumpulan data;  (2) perencanaan; (3) pengembangan; dan (4) validasi dan uji coba. Hasil penelitian pengembangan berupa media pembelajaran AR menunjukkan hasil sangat baik dan layak digunakan sebagai media pembelajaran, baik di kelas maupun secara mandiri menurut hasil validasi ahli desain pembelajaran, ahli media  dan validasi guru sebagai ahli materi Respon siswa terhadap penggunaan media ini  dalam pembelajaran sangat baik. Siswa bersemangat dalam mengikuti pembelajaran dan membangkitkan rasa ingin tahu siswa.

Keywords

augmented reality; learning media; application; augmented reality; media pembelajaran; aplikasi
--

Full Text:

PDF ***

References

Idrus, A, Yudherta, A. 2016. Pengembangan Augmented Reality Sebagai Media dalam Meningkatkan Pemahaman Teks Bacaan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 140-155. http://pps.unj.ac.id/journal/jtp/article/view/261

Arifin, Z. 2012. Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosda.

Arifitama, B. 2015. Panduan Mudah Membuat Augmented Reality. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Arsyad, A. 2007. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajawali Press.

Arsyad, A. 2017. Media Pembelajaran, Edisi Revisi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Asyhar, R. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Azuma, R. T. 1997. A Survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 355-385. https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf

Azwandi, Y. 2009. Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Depdiknas. Dirjen Dikti Direktorat Ketenagaan.

Borg, W. R. 1983. Education Research and Introduction(fourth ed). New York: Longman Inc.

Carey, D. W. 2001. The Systematic design of Instruction. New Jersey Columbus, Ohio: Pearson.

Charles, K. ,. 1991. Instructional design implication from cognitive science. Boston: University of illionis of urban champaign.

Chris Lytridis, Avgoustos Tsinakos. 2018. ARTutor—An Augmented Reality Platform for Interactive Distance Learning. Education Sciences, 1-12. https://eric.ed.gov/?id=EJ1175009

David Chaves-Diéguez, A. P.-R.-C.-C.-H.-G.-C.-M. 2015. Providing IoT Services in Smart Cities through Dynamic Augmented Reality Markers . Sensors, 16083-16104. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4541869/

Dutta, K. 2015. Augmented Reality for E-Learning. Seminar Augmented Reality, Mobile & Wearable. Aachen: Augmented Reality, Mobile & Wearable.

Enang Rusnandi, H. S. 2015. Implementasi Augmented Reality (AR) pada Pengembangan Media Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D untuk Siswa Sekolah Dasar. Infotech Journal, 24-31. https://jurnal.unma.ac.id/index.php/infotech/article/view/40

Gjøsæter, T. 2014. Affordances in Mobile Augmented Reality Applications. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 45-55. https://online-journals.org/index.php/i-jim/article/view/4051

Gün Ezgi T, B. A. 2017. The Effects of Augmented Reality on Elementary School Students’ Spatial Ability and Academic Achievement. Education and Science, 31-51. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Effects-of-Augmented-Reality-on-Elementary-%E2%80%99-G%C3%BCn-Atasoy/df1a0b800cb31a70cf52da8c8d79e5501771f477

Gutiérrez-Jorge Martín, C. E.-D.-M. 2017. Virtual Technologies Trends in Education. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 469-486. DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00626a

Haryoko, S. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio Visual sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi@Elektro, 1-10. http://id.portalgaruda.org/index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=52435

I Made Tegeh, I. N. 2014. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Ilmawan Mustaqim, N. K. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 36-48. DOI: http://dx.doi.org/10.21831/jee.v1i1.13267

Irene, H. K. 2015. Erlangga Straight Point Series untuk SD/MI Kelas VI Mata Pelajaran IPA. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Jinmeng Rao, Y. Q. 2017. A Mobile Outdoor Augmented Reality Method Combining Deep Learning Object Detection and Spatial Relationships for Geovisualization. Sensors, 1-26. https://pdfs.semanticscholar.org/eb73/7cfb9d4113255cb5ce0af06517051765b2c0.pdf

Jorge Bacca, S. B. 2014. Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society, 133-149. https://www.semanticscholar.org/paper/Augmented-Reality-Trends-in-Education%3A-A-Systematic-Bacca-Baldiris/a95340482acc777fca844393de5fe6ab51fedfa5

Kiryakova Gabriela, A. N. 2018. The Potential of Augmented Reality to Transform Education into Smart Education. TEM Journal, 556-565. http://www.temjournal.com/content/73/TemJournalAugust2018_556_565.pdf

Laine, T. H. 2018. Mobile Educational Augmented Reality Games: A Systematic Literature Review and Two Case Studies. Computers, 1-28. DOI: https://doi.org/10.3390/computers7010019

Mustaqim, I. 2016. Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 174-183. DOI: http://dx.doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8525

Ossy Dwi Endah Wulansari, T. Z. 2013. Penerapan Teknologi Augmented Reality pada Media Pembelajaran. Jurnal Informatika, 169-179. https://www.researchgate.net/publication/324006679_PENERAPAN_TEKNOLOGI_AUGMENTED_REALITY_PADA_MEDIA_PEMBELAJARAN

Purwati, B. 2015. Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model ASSURE. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 42-47. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jmkpp/article/view/2194

Riyana, C. 2007. Pedoman Pengembangan Media Video. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Riyanto, S. S. 2015. Pemanfaatan Augmented Reality pada Media Pembelajaran Interaktif Peredaran Planet. JUITA, 187-192. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/JUITA/article/view/875

Robin Mayes, G. N. 2015. Challenges for Educational Technologists in the 21st Century. Education Sciences, 221-237. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci5030221

Rozie, F. 2013. Pengembangan Media Video Pembelajaran Daur Air untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa SD. Jurnal Pendidikan Sains, 413-424. http://mulok.library.um.ac.id/index3.php/60628.html

Sadiman, A. S. 2005. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saputro, B. 2016. Manajemen Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Setyawan, Bintoro. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran AR dengan aplikasi Unity mata pelajaran IPA siswa Kelas VI Sekolah Dasar (SD). Tesis magister teknologi pendidikan, Surabaya: Universitas PGRI Adibuana.

Sharon E. Smaldino, D. L. 2011. Instructional Technology and Media For Learning, Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sibilana, A. R. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Kelas XI di SMA Negeri 2 Malang.Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sirakaya Mustafa, E. K. 2018. The Effect of Augmented Reality Use on Achievement, Misconception and Course Engagement. Contemporary Educational Technology, 297-314. https://eric.ed.gov/?id=EJ1185132

Sungmo Jung, J.-g. S.-j. 2010. A Study on Software-based Sensing Technology for Multiple Object Control in AR Video. Sensors, 9857-9871. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3231026/

Sural, I. 2018. Augmented Reality Experience: Initial Perceptions of Higher Education Students. International Journal of Instruction, 565-576. https://eric.ed.gov/?id=EJ1191718

Tim, P. 2006. Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Sekolah Dasar. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Urip Muhayat Wiji Wahyudi, H. W. 2017. Pengembangan Media Edukatif Berbasis Augmented Reality untuk Desain Interior dan Eksterior. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 98-107. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujet/article/view/19337

Yovi Litanianda, M. B. 2017. Implementasi Augmented Reality pada Media Pembelajaran Sistem Rangka Manusia di SD Muhammadiyah Terpadu Ponorogo. Seminar Nasional dan Gelar Produk (pp. 411-417). Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Refbacks



Copyright (c) 2019 Bintoro Setyawan, nFn Rufii, Ach. Noor Fatirul

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Prov. Jawa Timur.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id & jurnalkwangsan@dikbud.belajar.id

 

web statistics View My Stats