ADAPTASI TEKNOLOGI QR CODE AUDIO PADA TORSO BIOLOGI UNTUK SISWA TUNANETRA
Faiza Indriastuti(1*), Wawan Tri Saksono(2)
(1) BPMR Yogyakarta
(2) BPMR Yogyakarta
(*) Corresponding Author
Abstract viewed : 2813 | PDF downloaded : 246
Abstract
Studying Biology for students with visual impairment and other visual impairments has been a difficult task, especially when it comes to living things. During this time, biology lessons related to the system on the human body done one of them through torso learning media and it became a problem for visual impairment learners. This paper aims to conduct studies and development of the use of QR Code audio for the visually impaired. The study focused on adaptation of QR Code and audio on Torso, and implementation of Torso Audio in Biology lessons for the visually impaired and other visual disorders. The study results revealed that the Audio Torso was designed by adapting the QR Code audio which was then pinned to the intended torso. By adapting learning technology through QR Code audio, it can minimize the Biology learning gap for blind students and other visual impairments. The use of Torso Audio is done in a classical and independent manner. Classically it is used integrated with Biology learning as teaching materials. Independent use is carried out by students outside of learning hours as an enrichment material. Through the Audio Torso, educators and students get benefits and fulfilled the need for more auditive learning media.
ABSTRAK
Mempelajari biologi bagi siswa tunanetra dan gangguan penglihatan lainnya, merupakan kesulitan tersendiri, apalagi jika menyangkut dengan kehidupan makhluk hidup. Selama ini, pelajaran biologi yang menyangkut dengan sistem pada tubuh manusia dilakukan salah satunya melalui media pembelajaran torso dan itu menjadi permasalahan tersendiri bagi peserta didik tunanetra. Tulisan ini bertujuan untuk melakukan kajian dan pengembangan terhadap pemanfaatan QR Code audio bagi tunanetra. Kajian difokuskan pada adaptasi QR Code dan audio pada Torso, dan pemanfaatan Torso Audio pada pelajaran Biologi bagi tunanetra. Hasil kajian diketahui bahwa Torso audio dirancang dengan mengadaptasi QR Code audio yang selanjutnya disematkan pada torso yang dimaksud. Dengan melakukan adaptasi teknologi pembelajaran melalui QR Code audio, dapat meminimalisir kesenjangan pembelajaran Biologi bagi siswa tunanetra dan gangguan penglihatan lainnya. Pemanfaatan Torso Audio dilakukan secara klasikal dan mandiri. Secara klasikal dimanfaatkan terintegrasi dengan pembelajaran Biologi sebagai bahan ajar. Pemanfaatan secara mandiri dilakukan oleh peserta didik diluar jam pembelajaran sebagai bahan pengayaan. Melalui Torso Audio tersebut, pendidik dan peserta didik mendapatkan manfaat dan terpenuhi kebutuhan media pembelajaran yang lebih auditif.
Keywords
References
Chen, N.S., Teng, DC-E, and Lee, C.H. 2010. Augmenting Paper-Based Reading Activities with Mobile Technology to Enhance Reading Comprehension. Proceedings of the 6th IEEE Internation Conferrence of Wireless, Mobile and Ubiquitous Technologies in Education. Pp. 201-203. doi: 10,1109 / WMUTE.2010.39
Darmawan, Edy. 2009. Ruang Publik dalam Arsitektur Kota. UNDIP: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
De Pietro, O., and Frontier, G., 2012. Mobile Tutoring for Situated Learning and Collaborative Learning in AIML Application Using QR Code. Sixth International Coferrence on Complex, Intelligent and Software Intensive System. doi: 10,1142/ CISIS.2012.154. pp. 799-805.
Gay, L.R. (1991). Educational Evaluation and Measurement: Competencies for Analysis abd Application. 2nd edition. New York: Macmillan Publishing Company.
Hadi, P. (2007). Komunikasi Aktif Bagi Tunanetra. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Lee, J.K., Lee, I. S., and Kwon, Y. J. 2011. Scan & Learn. Use of Quick Response Code and Smartphone in Biology Field Study. The American Biology Teacher, Vo. 73, No. 8, 485-492. doi: 10,1525/abt.2011.73.8.11.
Osawa, N., Noda, K., Tsukagoshi, S., Noma, Y., Ando, A., Shinuya, T., and Kondo, K., 2007. Outdoor Education Support System with Location Awareness Using RFID and Symbology Tags. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. Vol. 16 (4), 411-428.
Pratama, D., Hakim, D. A., Prasetya, Y., Febriandika, N. R., Trijati, M., & Fadlilah, U. 2016. Rancang Bangun Alat dan Aplikasi untuk Para Penyandang Tunanetra Berbasis Smartphone Android. Khazanah Informatika: Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika, 2 (1), 14-19.
Putra, B. A. M., & Maulana, E. A. S. 2014. "Voice Map", Aplikasi Penunjuk Arah Untuk Membantu Penyandang Tuna Netra Memanfaatkan Teknologi Voice Recognition Berbasis Smart-phone. Program Kreativitas Maha-siswa, Karsa Cipta.
Rahmawati, Anita., dan Rahman, Arif. 2011. Sistem Pengamanan Keaslian Ijazah Menggunakan QR Code dan Algoritma Base64. Artikel pada Jurnal Ilmiah Sistem Informasi (JUSI) Vol. I, No. 2, September 2011, 105-112.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Wicaksono, Rizky Bayu. 2016. Pengembangan Perangkat Media Audio Peta Timbul (Peradiotim) Materi Bentuk Muka Bumi Bagi Siswa Tunanetra Di MTsLB Yaketunis. Jurnal Teknologi Pendidikan, Volume 1, No. 1, Mei 2016. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Widyaningtyas. 2012. Aplikasi Pembelajaran Huruf Braille Berbasis Mobile Phone. TEKNO, Vol. 18, September 2012, 63-70.
Wijaya, Ardhi. 2012. Seluk beluk Tunanetra dan Strategi Pembelajarannya. Yogyakarta: Javalitera
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Faiza Indriastuti, Wawan Tri Saksono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Kwangsan Indexed By
Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Prov. Jawa Timur.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id & jurnalkwangsan@dikbud.belajar.id