FUNGSI, DAN PERAN MEDIA PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN BELAJAR SISWA

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n2.p95--105

M. Miftah(1*)
(1) Balai Pengembangan Multimedia Pendidikan dan Kebudayaan
(*) Corresponding Author


This article has been read: 388 times



Abstract


The world of education today live in a media world, where learning activities have been moved towards the reduction of the delivery system with the lecture method of teaching material and replaced with the use of instructional media. More on learning activities that emphasize the competencies associated with process skills , then takes the role of instructional media. Good learning and creatively designed to take advantage of multimedia, within certain limits will be able to increase the likelihood of students to learn more imbibe what they learn, the better, and improve performance (performance) in order to improve student achievement of competencies. Media as an integral part of learning, these components need to get the attention of the teacher. The importance of the media in facilitating learners (learners), presentation tailored to the learning objectives set. The presence of
media in the learning process greatly help learners better understand the lessons.

 

Abstrak

Dunia pendidikan dewasa ini hidup dalam dunia media, dimana kegiatan pembelajaran telah bergerak menuju dikuranginya sistem penyampaian bahan pengajaran dengan metode ceramah dan diganti dengan digunakannya media pembelajaran. Lebih-lebih pada kegiatan pembelajaran yang menekankan pada kompetensi-kompetensi yang terkait dengan keterampilan proses, maka dibutuhkan peranan media pembelajaran. Pembelajaran yang dirancang secara baik dan kreatif dengan memanfaatkan multimedia, dalam batas-batas tertentu akan dapat memperbesar kemungkinan siswa untuk belajar lebih banyak mencamkan apa yang dipelajarinya, lebih baik, dan meningkatkan penampilan (performance) siswa dalam rangka meningkatkan ketercapaian kompetensi. Media sebagai bagian integral pembelajaran, komponen ini perlu mendapatkan perhatian para guru. Pentingnya media dalam memfasilitasi peserta didik (pebelajar), penyajiannya disesuaikan dengan tujuan pembelajaran yang ditetapkan. Hadirnya media dalam proses pembelajaran sangat membantu pebelajar lebih memahami hal yang dipelajari.


Keywords


the role and function; learning media; learning; peran dan fungsi; media pembelajaran; belajar

Full Text:

PDF

References


AECT. (2004). The definition and domain of the field. Washington, D.C.: Association for Educational Communication and Technology.

Ade Kusnandar. (2006). Tips dan trik pembuatan multimedia pembelajaran interaktif. Jakarta: Dir. Pembinaan SMA.

Dick, Walter, Lou Carrey and James O Carey. (2005). The Systematic Design of Instruction. Boston: Pearson, Allyn and Bacon.

Gagne, R.M. (2002) The condition of learning. New York: Holt, Rinehart and Winstone.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., &Smaldino, S.E (2002) Instructional media and technologies for learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.

Jusufhadi Miarso, dkk., (1990) Teknologi Komunikasi Pendidikan: Pengertian dan Penerapannya di Indonesia. Jakarta: Pustekkom Dikbud dan CV Rajawali.

Kentut. (2009). Pembuatan Media Presentasi. Jakarta: Pustekkom Kemdikbud.

Mukminan, (2006) Desain Pembelajaran. FPIPS IKIP Yogyakarta.

Punaji, S. (2008). Pengertian, Fungsi, dan Pemanfaatan Media

Pembelajaran. Makalah disajikan dalam lokakarya penyusunan GBIM, Peta Kompetensi, Peta Konsep, Jabaran, di Hotel Kusuma Madya Bandungan pada tanggal 1 – 4 April 2008. Semarang: BPM Semarang: tidak diterbitkan.

Salomon, G. (2009) Interaction of media, cognition, and learning. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Seels, B.B. & Richey, R.C. (2004) Instructional technology: The definition and domains of the field. Washington, DC: Association for Educational Communication and Technology.

Smaldino, S.E Russell, J.D., Heinich, R., & Molenda, M. (2002) Instructional media and technologies for learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.


Article Metrics

Abstract viewed : 257 | PDF downloaded : 131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2013 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # # # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats