MEDIA PEMBELAJARAN: DARI KONSEPSI KE UTILISASI DAN PERMASALAHANNYA

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v3n2.p135--145

M. Miftah(1*)
(1) Balai Pengembangan Multimedia Pendidikan dan Kebudayaan
(*) Corresponding Author


This article has been read: 222 times



Abstract


The importance of the position / function of the media as an integral part of learning, it is important to get the attention of the teacher. Therefore, teachers should not only understand the concept of learning media, the type / variety, criteria and procedures as well as the election process, but also on the principle of utilization and possible problems. Media so that learning can be planned and used in an integrated and precise in learning activities, then in this paper will discuss criteria for the selection of media and the steps, use of media and the possibility of various problems to be faced. Some criteria for media selection are (1) compliance with the learning objectives to be achieved, (2) support the subject matter to be discussed, (3) practical, flexible, and easy to be used, (4) in accordance with the knowledge and skills of teachers to use it, ( 5) according to the characteristics and the number of goals that will use them (small, medium, or large), and (6) the quality or the technical quality of the type of media that will be used, (7) affordability of the financial capacity of the procurement, (8) the availability of instructional media needed in the market, and (9) is compatible with the device or the facilities available or already owned.

 

Abstrak

Pentingnya kedudukan/fungsi media sebagai bagian integral dalam pembelajaran, perlu kiranya mendapatkan perhatian para guru. Oleh sebab itu, guru seyogianya tidak hanya memahami konsep tentang media pembelajaran, jenis/ragamnya, kriteria dan prosedur serta proses pemilihannya, tetapi juga mengenai prinsip pemanfaatannya dan kemungkinan permasalahan yang terjadi. Agar media pembelajaran dapat direncanakan dan dimanfaatkan secara terpadu dan tepat di dalam kegiatan pembelajaran, maka di dalam tulisan ini akan dibahas kriteria pemilihan media dan langkah-langkahnya, pemanfaatan media dan kemungkinan berbagai permasalahan yang akan dihadapi. Beberapa kriteria pemilihan media adalah: (1) kesesuaian dengan tujuan pembelajaran yang ingin dicapai, (2) mendukung materi pelajaran yang akan dibahas, (3) praktis, luwes, dan mudah dimanfaatkan, (4) sesuai dengan pengetahuan dan keterampilan guru untuk memanfaatkannya, (5) sesuai dengan karakteristik dan jumlah sasaran yang akan memanfaatkannya (kelompok kecil, sedang, atau besar), dan (6) mutu atau kualitas teknis jenis media yang akan dimanfaatkan, (7) keterjangkuan kemampuan finansial untuk pengadaannya, (8) ketersediaan media pembelajaran yang dibutuhkan di pasaran, dan (9) kompatibel dengan perangkat atau fasilitas yang tersedia atau yang telah dimiliki.


Keywords


procedures; elections; utility; media, teachers; prosedur; pemilihan; pemanfaatan; media; guru

Full Text:

PDF

References


AECT. 1994. The definition and domain of the field. Washington, D.C.: Association for Educational Communication and Technology.

Anderson, R. H. 1976. Selecting & Developing Media for Instruction. Wiscosin: American Society for Training and Development.

Arsyad, Azhar. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Degeng, I Nyoman Sudana. 1990. Disain Pembelajaran: Teori Keterapan. Malang: P3 IKIP Malang.

Gagne, R. M. 1974. The Condition of Learning. New York: Holt, Rinehart and Winstone.

Gerlach dan Ely 1971. Teaching & Media: A Systematic Approach. Boston, MA: Allyn and Bacon.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S. E. 2002. Instructional Media and Technologies for Learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.

Martin dan Briggs. 1986. Controversies in Classroom Research. England: Open University Press Milton Keynes.

Punaji, S. 2008. Pengertian, Fungsi, dan Pemanfaatan Media Pembelajaran. Makalah disajikan dalam lokakarya penyusunanmGBIM, Peta Kompetensi, Peta Konsep, Jabaran, di Hotel Kusuma Madya Bandungan pada tanggal 1-4 April 2008. Semarang: BPM Semarang: tidak diterbitkan.

Sadiman. 2011. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan nya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Salomon, G. 1994. Interaction of Media, Cognition, and Learning. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Seels, B. B. & Richey, R. C. 1994. Instructional Technology: The Definition and Domains of The Field. Washington, DC: Association for Educational Communication and Technology.

Sudjana, Nana. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sumantri, Mulyani. 2001. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Maulana.

Suyanto, M. 2003. Multimedia Alat untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing. Yogyakarta: Penerbit Andi Yogyakarta.


Article Metrics

Abstract viewed : 166 | PDF downloaded : 56

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # # # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats