PENGEMBANGAN BUKU AUDIO UNTUK MENGATASI KESULITAN BELAJAR ANAK DISLEKSIA

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v3n2.p91--106

Faiza Indriastuti(1*)
(1) BPMR Yogyakarta
(*) Corresponding Author


This article has been read: 666 times



Abstract


Difficulty learning for learners refers to significant learning problems in learning. One is dyslexics who have difficulty in reading and reading comprehension. Therefore needed the help of technology that can be used as a tool for dyslexic learners in that learning, so as to overcome gaps in their understanding of learning. This article discusses how to develop instructional media as a solution that can be used to overcome for learners difficulties as dyslexic. The one of technologies development that relevant can be used to help students with dyslexia is audiobooks. DTB is one of audiobooks format that can assist learners with learning difficulties as dyslexics become better learners. Because, DTB is can be an effective aids to support the learning of reading and increase in reading comprehension, so as to improve the ability of learners with dyslexia that will ultimately lead to better of value lessons. DTB form in accordance with the needs of dyslexic learners is Tobi DAISY, which is in the form of digital talking books are synchronized between the visual (text, images, tables, charts) and audio. It is possible to make it easier for dyslexic learners in learning to read or understand the reading. The purpose of this article is to give an overview of Tobi DAISY de-
velopment that could be used and produced individually for dyslexics to fit the required content. Through Tobi DAISY advantages, it can be concluded that this relevant to be used for dyslexics to help in reading and reading comprehension.

 

Abstrak

Kesulitan belajar bagi peserta didik mengacu pada masalah belajar yang signifikan dalam pembelajaran. Salah satunya adalah penderita disleksia yang mempunyai kesulitan dalam membaca maupun memahami bacaan. Oleh karenanya diperlukan bantuan teknologi yang dapat digunakan sebagai alat bantu peserta didik disleksia dalam belajar membaca atau memahami bacaan, sehingga dapat mengatasi kesenjangan pemahaman mereka dalam pembelajaran. Artikel ini membahas tentang bagaimana mengembangkan media pembelajaran sebagai solusi yang dapat digunakan untuk mengatasi kesulitan belajar peserta didik disleksia. Salah satu pengembangan teknologi yang relevan dapat digunakan membantu peserta didik disleksia adalah buku audio. DTB merupakan salah satu format buku audio yang membantu peserta didik yang memiliki kesulitan belajar menjadi pebelajar yang lebih baik. Karena, DTB dimungkinkan dapat menjadi alat yang efektif untuk mendukung dalam kegiatan belajar membaca dan peningkatan pemahaman bacaan, sehingga dapat meningkatkan kemampuan peserta didik disleksia dalam membaca dan memahami bacaan yang pada akhirnya akan mengarah ke nilai yang lebih baik. Format DTB yang sesuai dengan kebutuhan anak disleksia adalah Tobi DAISY, yang merupakan buku bicara dalam bentuk digital yang disinkronisasikan antara visual (teks, gambar, tabel, denah) dan audio. Hal ini dimungkinkan lebih memudahkan peserta didik disleksia dalam belajar membaca atau memahami bacaan. Tujuan kajian artikel ini adalah memberikan gambaran pengembangan Tobi DAISY yang dapat digunakan dan diproduksi secara pribadi bagi pend erita disleksia sehingga sesuai dengan konten yang dibutuhkan. Melalui kelebihan yang dimiliki Tobi DAISY, maka dapat disimpulkan relevan untuk digunakan bagi penderita disleksia dalam membantu belajar membaca dan memahami bacaan.


Keywords


dyslexia; audiobook; digital talking book; disleksia; audiobook; digital talking book

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Mulyono. 1999. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan bersama Rineka Cipta.

BBC Magazine. 2013. E-Reader bantu kemampuan baca disleksia. Diunduh dari www.bbc.com/indonesia/majalah/2013 pada tanggal 13 Juni 2015.

Cortiella, Candace and Sheldon H. Horowitz. 2014. The State of Learning Disabilities. Fact, Trends and Emerging Issues. Third Edition, 2014. New York: The National Center for Learning Dis-

abilities (NCLD).

DAISY. 2015. Tobi: an authoring for DAISY and EPUB 3 talking books. Diunduh dari www.daisy.org/project/tobi pada tanggal 7 Desember 2015.

Ewing, GW & Parvez, SH. 2012. The Influence of Pathologies Upon Sensory Perception and Sensory Coordination in Children and Learning Disorders: A Unified Theory of developmental Dyslexia. North American Journal of medicine Science. 4 (3), page 109-116. https://doi.org/10.4103/1947-2714.93878

Fauziyah, Fitriyana. 2010. Analisa Kasus Kesulitan Belajar Membaca (Disleksia).

Humprey, N & Mullins, PM. 2002. Self-Concept and Self-Esteem in Developmental Dyslexia. Journal of Research in Special Education Needs, Vol. 2 (2). DOI: 10,1111/j.1471-3802.2002.00163.

Kennedy, Diana. 2014. Why Audiobooks?. Diunduh dari www.midsparklearning.com pada tanggal 15 Juli 2015.

Lapkin, Emily. 2014. Understanding Dyslexia. Diunduh dari https://www.understood.org/en/learning-attention-issues/child-learning-disabilities/dyslexia/understanding-dyslexia pada tanggal 17 Nopember 2015.

Lucid Research. 2006. Understanding dyslexia. Jurnal penelitian online yang diunduh dari www.lucid-research.com/documents/factsheets pada tanggal 15 Juli 2015.

Luceno, V. 2015. DAISY Digital Talking Book. DAISY consortium. Artikel yang diunduh dari http://www.daisy.org/daisypedia/daisy-digital-talking-book pada tanggal 18 Nopember 2015.

Milani A, Lorusso ML, Molteni M. Februari 2010. The Effects of audiobooks on the psychosocial adjustment of pre-ado-lescents and adolescents with dyslexia. Journal. Department of Neurorehabilitation-II, Scientific Institute E. Medea, 23842 Bosisio Parini (LC) Italy.

_______________. 2015. Teaching Strategies for Teaching Kids With Dyslexia. Diunduh dari www.learningablekids.com pada tanggal 30 Juni 2015.

Pusat Pengembangan Koleksi dan Pengolahan Bahan Pustaka. 2014. Manfaat Besar Membaca Buku. Diunduh dari pusbangkol.pnri.go.id/forum_pengolahan/topik-461, pada tanggal 29 Juli 2015.

Peterson, RL & Pennington, BF. 2012. Developmental Dyslexia. Lancet. 379. 1997-2007. DOI: 10,1016/S0140-6736 (12) 60198-6.

Purwanto, Ngalim. 2003. Psikologi Pendidikan. Rosdakarya: Jakarta. Pusat Bahasa. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia: edisi 3. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Rahayu, Iin Tri & Tristiadi Ardi Ardani. 2004. Observasi dan Wawancara. Malang: Bayumedia.

Rahim, Farida. 2005. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Redford, Kyle. 2015. How Parents Can Build a Word-Rich Life for Dyslexics. The Yale Center for Dyslexia & Creativity. Artikel ilmiah yang diunduh dari http://dyslexia.yale.edu/menus/parentsMenu.html pada tanggal 18 Nopember 2015.

Stanberry, Kristin and Marshall H. Raskind. 2009. Assistive Technology for Kids with Learning Disabilities: An Overview.

Artikel ilmiah yang diunduh dari www.readingrockets.org/article/ pada tanggal 14 Juli 2015.


Article Metrics

Abstract viewed : 488 | PDF downloaded : 178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats