PENINGKATAN SIKAP KEDISIPLINAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMANFAATAN MEDIA AUDIO PENDIDIKAN KARAKTER

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v3n1.p45--58

Eka Purnama Khristiyanta(1*)
(1) BPMR Yogyakarta
(*) Corresponding Author


This article has been read: 468 times



Abstract


This research and development aims : to test the e ectiveness of au- dio medium model of character education in increasing the students a itude of discipline. The type of research is a experiment research. The study conducts experiment by applaying pre-test and post-test control group design. The experiment school is SDN Ponjong IV, and the control school is SDN Ponjong II. Data were collected by applying questionaire techniques. To test the e ectiveness the data were analyzed by applying T-Test formula. The results of research and development are : the model can increase the students a itude of discipline in the high degree of elementary school more effective the convention model.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan media audio pendidikan karakter dalam meningkatkan sikap kedi- siplinan pada siswa sekolah dasar. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen yang dilakukan pada SDN Ponjong II Gunung Kidul DIY sebagai sekolah kontrol dan SDN Ponjong IV Gunung Kidul sebagai sekolah eksperi- ment. Data diolah dengan analisis statistik Uji-t. Hasil pene- litian menemukan temuan bahwa pembelajaran karakter dengan memanfaatkan media audio pendidikan karakter dapat meningkatkan sikap kedisiplinan siswa dibandingkan dengan pembelajaran karakter secara konvensional atau tidak memanfaatkan media audio pendidikan karakter. 



Keywords


medium audio; character education; discipline; attitude; media audio; pendidikan karakter; sikap; kedisiplinan

Full Text:

PDF

References


Hamsa, Akmal. 2008. Efektifitas Pembelajaran Menulis Ekspositori Berbasis Media Audio, Gambar dan Lingkungan Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 21 Makasar. Disertasi. Malang : Universitas Negeri Malang.

Sadiman, Arif. 2009. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Ozgur, Azydin Ziya. 2004. An Audio Book Project for Blind Students at the Open Education System of Anadolu University. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET July 2004 ISSN: 1303-6521 volume 3 Issue 3.

Walgito, Bimo. (2002). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Yayasan Psikologi UGM

Blomm, S Benyamin. 1976. Human Characteristik and School Learning. New York : Mc Graw Hill Company.

Borg and Gall. 2003. Educational Research An Introduction. Seventh Edition. New York: Pearson education Inc.

Ezirim, Chinedu B. 2003. Electronic Media as Instructional Mat erials in Social and business studies and as instruments of social change : empirical evidence from Nigeria. Lihat di http://www.asbbs.org/

Koesoema, Doni. 2010. Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak. Jakarta : Gramedia

Ellis, Robert. (Tt). Educational Psychology. A Problem Approach. New York: Princeton Inc

Hidayatulloh, Furqon. (2010). Guru Sejati: Membangun Insan Berkarakter kuat dan Cerdas. Surakarta : Yuma Pustaka

---------------------------. 2010. Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: UNS Press

Gagne M, Robert. 1977. The Conditions of Learning. New York: Holt Renehart and Winston inc.

Janeszweki, Alan and Molenda. 2008. Educational Technology. New York : Taylor and Francis group

Mus lick, Masnur. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Multidimensional. Jakarta : Bumi Aksara

Hamalik, Oemar. 2003. Perencanaan Pengajaran Berdasar Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara

_____. 2010. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara

Pusat Kurikulum. 2011. P edoman Pelaksanaan pendidikan Karakter. Jakarta : Kementerian Pendidikan

_____. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional

Rencana Strategis Departemen pendidikan Nasional Tahun 2010 – 2014

Rokeach, Milton. 1976. Beliefs Attitude and Values. London: Jossey Bass publisher Rusliansyah. 2010. Pengembangan Media Audio Video Dalam Pembelajaran Praktik Las Untuk Siswa Kelas X Program Studi Mekanik Otomotif SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen. Tesis. Malang: Universitas Negeri Malang

Azwar, Saifudin. 2011. Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Haryanto, Samsi. 1994. Pengantar Teori Pengukuran Kepribadian. Surakarta: UNS Press

Smaldino. 2011. Instructional Technology and Media for Learning. Nine Edition. Terjemahan. New Jersey:

_____. 2005. Instructional Technology and Media for Learning. Eigth Edition. New Jersey : Pearson

Sukmadinata. 2007. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Anitah, Sri. 2010. Media Pembelajaran. Surakarta: UNS Press

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003.


Article Metrics

Abstract viewed : 363 | PDF downloaded : 105

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats