PERAN MEDIA AUDIO DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 MELALUI PEMBELAJARAN TEMA TERPADU DI SEKOLAH DASAR

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n2.p92--107

Faiza Indriastuti(1*)
(1) BPMR Yogyakarta
(*) Corresponding Author


This article has been read: 409 times



Abstract


The changes in curriculum KTSP 2006 to the curriculum 2013, had a signifficant impact in the field of education in Indonesia. The signifficant of difference is on its implementation. Implementation of curriculum 2013 for elementary school trough an intregrated learning. The implications for implementation of several components, including teacher, student, materials and learning resources, facilities and infrastructure as well as the selection of instructional methods. The purpose of this writing is to see how the role of instructional audio media in implementation of curriculum 2013 through an integrated thematic learning. Results of review the role of audio instructional media in the implementation of the curriculum 2013 trough an integrated thematic learning are: (1) the use of audio instructional in integrated thematic learning can make the learning process become more ideal, (2) an audio instructional media, can become tools or instructional materials for teacher, to explain the difficult materials, giving concentrate and build a classroom atmosphere, and (3) an audio instructional media in an integrated theme for students of being learning materials to access or repeat information submitted in learning so that it is possible to catch up on some subject matter.


Abstrak:

Perubahan kurikulum KTSP tahun 2006 menjadi kurikulum 2013, memberikan dampak yang signi kan di bidang pendidikan di Indonesia. Perbedaan yang siginifikan adalah pada implementasinya. Implementasi kurikulum 2013 untuk Sekolah Dasar melalui pembelajaran tematik terpadu. Implementasi tersebut berimplikasi pada beberapa komponen, diantaranya pendidik, peserta didik, materi dan sumber belajar, sarana dan prasarana serta pemilihan metode pembelajaran. Tujuan penulisan ini adalah mengkaji peran media audio pembelajaran dalam implementasi kurikulum 2013 melalui pembelajaran tema terpadu. Hasil kajian peran media audio dalam implementasi kurikulum 2013 melalui pembelajaran tema terpadu diantaranya adalah: (1) penggunaan media audio dalam pembelajaran tema terpadu dapat menjadikan proses pembelajaran lebih ideal, (2) media audio pembelajaran, bagi pendidik dapat menjadi alat bantu atau bahan ajar untuk menjelaskan materi-materi sulit, memberikan contoh konkrit serta membangun suasana kelas, dan (3) media audio pembelajaran dalam tema terpadu bagi peserta didik menjadi bahan belajar untuk mengakses atau mengulang kembali informasi yang disampaikan dalam pembelajaran sehingga dimungkinkan dapat mengejar ketertinggalan pada materi pelajaran tertentu.


Keywords


kurikulum 2013; tema terpadu; media pembelajaran, media audio pembelajaran; curriculum 2013; integrated thematic, instructional media; audio instructional media

Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran. Edisi Revisi, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, Rayandra. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran, Jakarta: Gaung Persada Press

Bruner. 1966. Toward a Theory of Instruction, Cambrige: Harvard Uni versity.

Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. 2002. Instructional media and technologies for learning, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.

Heinich, R., et. Al. 1996. Instructional Media and Technologies for Learning, New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Pusat Kurikulum dan Perbukuan. Pendekatan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Badan Penelitian dan Pengembangan. Ke menterian Pendidikan dan Kebudayaan. Diambil dari http://www.slideshare.net/teacherObsession/tematik-terpadu-disd tanggal 23 Juni 2014 diakses pada tanggal 3 Oktober 2014.

Sadiman, A.S. 1986. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: CV. Rajawali

Sadiman, Arif S. 1993. Media Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Press.

Sudjana, Nana. 1978. Media Pengajaran, Surabaya: Pustaka Dua.

Sudjana dan Rivai. 2003. Teknologi Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Al-gesindo.

Sukini. 2012. Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Kelas Rendah dan Pelaksanaannya, Jurnal Magistra No. 82 Th. XXIV Desember 2012. ISSN 0215-9511.

Susilana, Rudi dan Cepi Riyana. 2009. Media Pembelajaran. Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian, Bandung: CV. Wacana Prima.

Wikipedia. Audio digital, Diambil dari http://id.wikipedia.org/wiki/Audio_digital. diakses pada tanggal 1 November 2014


Article Metrics

Abstract viewed : 316 | PDF downloaded : 93

Copyright (c) 2014 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats