INOVASI DAKON GEOMETRI DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI ANAK USIA DINI


Mallevi Agustin Ningrum(1*), Lailatul Asmaul Chusna(2)
(1) Jurusan PG PAUD Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya
(2) Mahasiswi Jurusan PG PAUD Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya
(*) Corresponding Author


This article has been read: 131 times



Abstract


Children aged 4-5 years need to be introduced to the geometry as a provision for children to learn mathematics in further education. But in reality there are still many children aged 4-5 years who have not been able to recognize geometric shapes (circles, triangles and rectangles). One of the causes of these problems is the lack of use of interesting media in the learning of children aged 4-5 years, especially in understanding geometric shapes. Therefore, the purpose of this study is to provide media innovation in traditional games of geometrical dakon that is feasible and effective to stimulate children aged 4-5 years in recognizing geometric shapes (circles, triangles and rectangles). This type of research uses Borg and Gall research and development. This study uses a quasi experimental design with a type of nonequivalent control group design. Material validation test results showed a score of 87% with a good category, while the product validation test results obtained a score of 80% with a good category so that the geometry taxis are worth testing.
The small group product trial results obtained a score of 75% with revision, while the results of the large group trial were 77% without any revision so it can be concluded that the geometry taxis are already used. Based on the results of the effectiveness test of geometric dakon in the experimental group was 4.6 while in the control group was 3.4. Therefore, the conclusion of the results of this study is that the innovation of geometry is declared feasible and effective to stimulate the ability of children aged 4-5 years to recognize geometric shapes.

 

Abstrak

Anak usia 4-5 tahun perlu dikenalkan bentuk geometri sebagai bekal anak untuk pembelajaran matematika pada pendidikan selanjutnya. Namun pada kenyataannya masih banyak anak usia 4-5 tahun yang belum bisa mengenal bentuk geometri (lingkaran, segitiga, dan segiempat). Salah  satu penyebab masalah tersebut adalah kurangnya pemanfaatan media yang menarik pada pembelajaran anak usia 4-5 tahun khususnya dalam memahami bentuk geometri. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini untuk memberikan inovasi media pada permainan tradisional dakon geometri yang layak dan efektif untuk menstimulasi anak usia 4-5 tahun dalam mengenal bentuk geometri (lingkaran, segitiga, dan segiempat). Jenis penelitian ini menggunakan  research and development Borg and Gall. Penelitian ini menggunakan quasi experimental design dengan jenis nonequivalent control group design. Hasil uji validasi materi menunjukkan skor 87% dengan kategori baik, sedangkan hasil uji validasi produk diperoleh skor 80% dengan kategori baik sehingga dakon geometri layak untuk diujicobakan. Hasil uji coba produk kelompok kecil diperoleh skor sebesar 75% dengan revisi, sedangkan hasil uji coba kelompok besar diperoleh 77% tanpa ada revisi sehingga dapat disimpulkan bahwa dakon geometri sudah layak digunakan. Berdasarkan hasil uji keefektifitasan dakon geometri pada kelompok eksperimen sebesar 4,6 sedangkan pada kelompok kontrol sebesar 3,4. Oleh karena itu, kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah inovasi dakon geometri dinyatakan layak dan efektif untuk menstimulasi kemampuan anak usia 4-5 tahun dalam mengenal bentuk geometri.


Keywords


Innovation, dakon geometry; stimulation; introduction of geometric shapes; early childhood; Inovasi; dakon geometri; stimulasi; pengenalan bentuk geometri; anak usia dini

References


Anggraini, Melani Septi Arista dan Sartono, E. Kus Eddy. 2019. Kelayakan Pengembangan Multimedia Interaktif Ramah Anak untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Karakter Cinta Tanah Air Siswa Kelas IV SD. Kwangsan : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 57. DOI : https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p57--77.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Calero, Cecilia I, etc. 2019. Language, Gesture, and Judgment: Children’s Paths to Abstract Geometry. Journal of Experimental Child Psychology. Vol. 177, Hal. 70-85. Diunduh tanggal 18 Mei 2019, https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0022096517306252, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2018.07.015


Clements, Douglas, etc. 1999. Young Children’s Concepts of Shape. Journal For Research in Mathematics Education. Vol. 30, No. 2, Hal. 192-212. Diunduh pada tanggal 20 Juni 2019, https://www.jstor.org/stable/749610, DOI: https:/doi.org/10.2307/749610.

Clements, Douglas And Sarama, Julie. 2011. Early Childhood Teacher Education: The Case Of Geometry. New York: Graduate School of Education, University at Buffalo.

Daverborg, Elisabel & Samuelsson, Ingrid Pramling. 2001. Children's Experience of Shape in Space. Canada: FLM Publishing Association.

Halat, Erdogan & Dagh Ummihan Yesil. 2016. Preschool Students' Understanding of a Geometric Shape, the Square. Faculty of Education Turkey: Afyon Kocatepe University.

Hannibal, Mary Anne. 1999. Young childrens developing understanding of geometric shapes. New York: Teaches Early Childhood Education Courses at The State University of New York.

Indriastuti, Faiza. 2017. Kontribusi Pemanfataan Media Audio Aksi terhadap Pengembangan kemampuan Berbahasa pada Anak Usia Dini. Kwangsan : Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 51. DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v5n1.p51--63.

Innayah, nfn. 2018. Evaluasi Pemanfaatan Media Audio ABC (Aku Baca dalam Cerita) untuk Mengenalkan Huruf pada PAUD. Kwangsan : Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 107. DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n2.p107--121.

Kristanto, Andi. 2016. Media Pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

Lee, dkk. 2015. Enhancing children’s Spatial Sense Using Tangrams. USA: University of Texas at Arlington.

Rahmawati, Dian Indha & Rukiyati. 2018. Developing Pop-Up Book Learning Media to Improve Cognitive Ability of Children Aged 4-5 Years. International Conference on Early Childhood Education. Vol 249, Page. 67. Diunduh pada tanggal 29 Juni 2019. DOI: https://doi.org/10.2991/secret-18.2018.10

Rahmawati, Femi Eka & Junining Esti. 2018. Revitalizing A Traditional Game Dakon To Teach English For young Learners. Journal Of english Language, Literature, And Teaching. Vol. 2, No. 1, Page. 64. Diunduh pada tanggal 3 Juli 2019. http://jurnal.untidar.ac.id/index.php/metathesis/article/view/616. DOI: 10.31002/metathesis.v2i1.616.

Santrock, John W. 2007. Perkembangan Anak: Edisi Kesebelas Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Sarama, Julie & Clements, Douglas H. 2009. Building Blocks and Cognitive Building Blocks Playing to Know the World Mathematically. American Journal Of Play. Vol. 1 No. 3. Diunduh pada tanggal 25 Juni 2019, https://eric.ed.gov/?id=EJ1069014.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujiono, Yuliani Nurani. 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Indeks.

Suparti, nFn & Susanti, Mariana. 2017. Pengembangan Model Media Audio Pembelajaran Bermuatan Permainan Tradisional untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Kwangsan : Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 101. DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v5n2.p101--114.

Triharso, Agung. 2013. Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.

Verdine, Brian N, etc. 2019. Effects of Geometric Toy Design on Parent-Child Interactions and Spatial Language. Early Childhood Research Quarterly Journal. Vol. 46, Page. 126-141. Diunduh pada tanggal 2 Juli 2019, https://www.researchgate.net/publication/324106011_Effects_of_Geometric_Toy_Design_on_Parent-Child_Interactions_and_Spatial_Language, DOI: 10.1016/j.ecresq.2018.03.015

Walle, John A. Van De. 2007. Sekolah Dasar Dan Menengah Matematika Pengembangan Pengajaran: Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Yin, Ho Siew. 2003. Young Children's Concept of Shape. The Mathematics Edrrcofor Journal. Vol. 7, Page. 13. Diunduh pada tanggal 5 Juli 2019, https://pdfs.semanticscholar.org/bde4/c5e5f7d9a5a76ecb6d88e947e16647eeb0fb.pdf.


Article Metrics

Abstract viewed : 131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # # # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats