KONTRIBUSI TEORI DAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DALAM TEKNOLOGI PEMBELAJARAN

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n2.p71--91

Bambang Warsita(1*)
(1) Pustekkom Kemdikbud
(*) Corresponding Author


This article has been read: 300 times



Abstract


Every technology is built on the basis of certain theory, instructional technology is built on the basis of principles that is drawn from communication theory and results of research in the utilization of communication technology. This study aims to gain an overview of the contribution of communication theory and technology in instructional technology. Instructional technology is built based on the principles that is drawn from various theories, one of them is a theory of communication. Instructional technology is utilizing communication media based on communication technology (broadcasting technology) which is a radio and television. The results of this study indicates that contribution or support theory and communication technology in the presence of various Instructional technologies as an alternative learning model in which innovative based communications technology to solve problems of learning and teaching. For instance, the use of books, films, radio broadcasts, television broadcasts, etc. in efforts to use communication technologies to support the quality improvement of learning process.

 

Abstrak

Setiap teknologi dibangun atas dasar suatu teori tertentu, teknologi pembelajaran dibangun atas dasar prinsip-prinsip yang ditarik dari teori komunikasi dan hasil hasil penelitian dalam pemanfaatan teknologi komunikasi. Kajian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran tentang kontribusi teori dan teknologi komunikasi dalam teknologi pembelajaran. Teknologi pembelajan dibangun berdasarkan pada prinsip-prinsip yang ditarik dari berbagai teori, salah satunya adalah teori komunikasi. Teknologi pembelajaran memanfaatkan media komunikasi yang berbasis teknologi komunikasi (teknologi broadcasting) yaitu radio dan televisi. Hasil kajian ini menunjukkan bahwa kontribusi atau dukungan teori dan teknologi komunikasi dalam teknologi pembelajan yaitu adanya berbagai model pembelajaran alternatif yang inovatif berbasis teknologi komunikasi untuk memecahkan masalah belajar dan pembelajaran. Misalnya penggunaan buku, film, siaran radio, siaran TV, dan lain-lain dalam upaya pemanfaatan teknologi komunikasi untuk menunjang peningkatan kualitas proses pembelajaran.


Keywords


teori komunikasi; teknologi komunikasi; teknologi pembelajaran; communication theory; communication technology; instructional technology

Full Text:

PDF

References


Anderson, Ronald H. 1987. Pemilihan dan Pengembangan Media Untuk Pembelajaran, terjemahan Yusufhadi Miarso, dkk., Jakarta: PAU - UT.

Anglin, Gary J. 1995. Instructional Technology, Past, Present, and Future, Second Edition, Englewood-Corolado: Libraries unlimited, INC.

Bretz, Rudy. 1971. A Taxonomy of Communication Media, Educational Technology Publications Inc., New Jersey: USA.

Cuban, L. 1996. Techno-reformers and classroom teachers, Education Week on the Web, (online), Available: http://www.edweek.org/ew/vol-16/o6cuban.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi Depdiknas.

Heinch, Robert, Molenda, Michael and Russell, James D. 1996. Instructional Media, New York: Macmillan Publishing Company.

Ikhsan, Muhamad. 2006. Prinsip Pengembangan Media Pendidikan,

Sebuah Pengantar, http://www.teknologipendidikan.wordpress.com/2006/03/21/prinsip-pengembangan-media-pendidikan-sebuah-pengantar

Miarso, Yusufhadi. 2005. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Penerbit Prenada Media.

Molenaar, Magdalena J. 2006. Pemanfaatan Televisi Sebagai Media Pembelajaran, Jakarta: Makalah Seminar yang diselenggarakan oleh Pustekkom Depdiknas, tanggal 12 Desember 2006.

Nasution, Zulkarimein. 1989. Teknologi Komunikasi Dalam Pesrspektif, Latar Belakang dan Perkembangan, Jakarta: Lembaga Penerbitan UI.

Rogers, Everett M, & Kincaid, D. Lawrence. 1981. Communication Networks: Toward a New Paradigm for Research, New York: The free Press.

Sadiman, Arief S., R. Rahardjo, Anung Haryono, Hardjito. 1986. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: Penerbit CV. Rajawali.

Sendjaja, Sasa Djuarsa. 1999. Teori Komunikasi, Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Siswosumarto, Sandjaja. 1994. Proses dalam Mendisain Pesan dan Memvisualisasikan Ide, Depdikbud, Pustekkomdikbud.

Surya, Mohamad. 2006. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Pendidikan Jarak Jauh dalam Rangka Peningkatan Mutu Pembelajaran, Jakarta: Makalah Seminar yang diselenggarakan oleh Pustekkom Depdiknas, tanggal 12 Desember 2006.

Wilbur Schramm, Jack Lyle, Edwin B. Parker. 1961. Television in the Leves of Our Children, California: Stanford University Press.

Winn, W.D. 1996. Communication, Media, and Instrumentation, International Ecyclopedia of Education Technology, Second Edition, Cambridge University Press, Cambridge, UK.


Article Metrics

Abstract viewed : 237 | PDF downloaded : 63

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2014 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # # # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats