PEMANFAATAN TIK UNTUK PEMBELAJARAN

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n1.p63--70

nFN Istiyarti(1*), Eka Purnama Khristiyanta(2)
(1) SDN Panembahan Yogyakarta
(2) BPMR Yogyakarta
(*) Corresponding Author


This article has been read: 659 times



Abstract


This paper aims to reveal the importance of the use of ICT for learning. In the implementation of the day - the many obstacles encountered in the implementation. Constraints - the constraints of the infrastructure, the region, human resources, and costs.

The results show that technological progress in the  eld of ICT, requires us to master it. It also applies to the world of education in Indonesia, which require to be able to master and apply them in the teaching and learning process in order to produce quality education and quality control of the technology.

To overcome the constraints posed it is advisable to pay a ention to and strengthen human resources, budget and infrastructure preparation

 

Abstrak

Tulisan ini bertujuan untuk mengungkap pentingnya pemanfaatan TIK untuk pembelajaran. Dalam pelaksanaan sehari – hari banyak ditemui kendala dalam pelaksanaannya. Kendala – kendala tersebut yaitu infrastruktur, wilayah, SDM, dan biaya.

Hasil kajian menunjukkan bahwa kemajuan teknologi di bidang TIK, mengharuskan kita untuk menguasainya. Hal itu juga berlaku bagi dunia pendidikan di Indonesia yang mengharuskan untuk bisa menguasai dan mengaplikasikannya dalam proses belajar mengajar agar dapat menghasilkan mutu pendidikan yang berkualitas serta menguasai teknologi.

Untuk mengatasi kendala yang ditimbulkan maka disarankan untuk memperhatikan dan memperkuat SDM, Anggaran dan penyiapan infrastruktur.


Keywords


Teknologi informasi; komunikasi; pembelajaran; Information technology; communication; learning

Full Text:

PDF

References


Alo Liliweri. 2004. Komunikasi Antar Budaya, Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Arnold Carrol. 1984. Handbook of Rhetorical and Communication Theory, Boston.

Hybels, Saundra & Weaver. 1992. Communicating Effectively, McGraw Hill.

Kathleen. 2000. Communicating In The Classroom Todays.

Permendiknas 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendiknas 17 tahun 2007 Tentang Standar Guru.

Purnama Kadir. 2013. Kendala Pemanfaatan TIK Dalam Pendidikan, Makalah. Palu : Untad.

Suharsimi Arikunto. 1995. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta

Trenholm. 1996. Human Communication Theory, NY : Prentice Hall

Wiranto Arismunandar. 2003. Pidato Pengukuhan Guru Besar, Bandung: ITB

Wiryanto. 2000. Teori Komunikasi Massa, Jakarta: PT. Grasindo.


Article Metrics

Abstract viewed : 507 | PDF downloaded : 152

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2014 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats