EFEKTIVITAS ANALISIS AKAR MASALAH “METODE PEMBELAJARAN” PADA RAPOR PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR PENGGERAK ANGKATAN I

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v11n2.p539--559

Ukhti Raudhatul Jannah(1*), Indrianto Setyo Basori(2), Mohammad Amiruddin(3), Akhmad Riski Rifanda(4), Sisca Patricia Dwi Agustin(5)
(1) Universitas Madura
(2) BBGP Jawa Timur
(3) Universitas Madura
(4) Universitas Madura
(5) Universitas Madura
(*) Corresponding Author

Abstract viewed : 1174 | PDF downloaded : 200

Abstract

The objectives of this research are (a) to analyze the effectiveness of the root of the problem related to learning methods in the education report card at the First Generation Pengpeng Elementary School, (b) to analyze the impact of this problem on the learning process and achievement of student learning outcomes, (c) to prepare recommendations and improvement strategies to address identified problems. The research method that will be used in this research is qualitative research which involves various approaches, such as classroom observations, interviews with teachers and students, as well as document studies (document analysis) related to the learning methods applied. The research subjects were 90 students with 18 students in grades 1-6 in each school, 5 principals, and 2 elementary school teachers for Class I (SDN Pandian I, SDN Patian II, SDN Bataal Barat I, SDN Banbaru I, SDN Sapeken IV). The results of this research are (a) the results of priority recommendations in education report cards carried out by schools (Education units) are very effective in overcoming the root of the problem of "learning methods". (b) the impact of teachers having changed conventional learning methods into innovative and meaningful learning in accordance with the priority improvement program recommended in the Education Report Cards. (c) recommendations and improvement strategies to overcome problems identified through innovative and meaningful learning methods such as group discussions, games, learning with teaching aids or learning media. The results of this research can be used as recommendations for other schools in improving their education report cards with the same root problem, namely "learning methods".

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah (a) menganalisis keefektifan akar masalah yang terkait dengan metode pembelajaran pada rapor pendidikan di Sekolah Dasar Penggerak Angkatan I, (b) menganalisis dampak dari masalah tersebut terhadap proses pembelajaran dan pencapaian hasil belajar siswa, (c) menyusun rekomendasi dan strategi perbaikan untuk mengatasi masalah yang diidentifikasi. Metode penelitian yang akan digunakan dalam penelitian ini penelitian kualitatif yang melibatkan berbagai pendekatan, seperti observasi kelas, wawancara dengan guru dan siswa, serta studi dokumen (analisis dokumen) terkait metode pembelajaran yang diterapkan. Subjek penelitiannya adalah 90 siswa dengan masing-masing sekolah 18 siswa kelas 1-6, 5 kepala sekolah, dan 2 masing-masing guru sekolah dasar penggerak Angkatan I (SDN Pandian I, SDN Patian II, SDN Bataal Barat I, SDN Banbaru I, SDN Sapeken IV). Hasil penelitian ini adalah (a) hasil prioritas rekomendasi di rapor pendidikan yang dilakukan sekolah (satuan Pendidikan) sangat efektif dalam mengatasi akar masalah dari “metode pembelajaran”. (b) dampaknya guru-guru telah mengubah metode pembelajaran konvensional menjadi pembelajaran inovatif dan bermakna sesuai pada program benahi di prioritas rekomendasi pada rapor Pendidikan. (c) rekomendasi dan strategi perbaikan untuk mengatasi masalah yang diidentifikasi melalui metode pembelajaran inovatif dan bermakna seperti diskusi kelompok, permainan, pembelajaran dengan alat peraga atau media pembelajaran. Hasil penelitian ini dapat dijadikan rekomendasi bagi sekolah lain dalam memperbaiki rapor Pendidikannya dengan akar masalah yang sama yaitu “metode pembelajaran”.  

Keywords

learning methods; root of the problem; educational report; elementary school as sekolah penggerak
--

Full Text:

PDF ***

References

Afandi, M.; Chamalah, Evi; Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA PRESS

Anghileri, J. (2006). Scaffolding Practices that Enhance Mathematics Learning. Journal of Mathematics Teacher Education, Vol.9, 33-52

Anjani, A., Syapitri, G. H., & Lutfia, R. (2020). Analisis Metode Pembelajaran di Sekolah Dasar. FONDATIA, 4(1), 67-85. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.442.

Apriyasha, F. A., Hidayat, T., & Anita, N. (2019). Pengembangan Media Kit Pembelajaran untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar terhadap Materi Pecahan Sederhana. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4 (2): 163-172.

Arató, F. (2023). Seven Ways of Constructing Knowledge through Cooperative Learning. Autonomy and Responsibility Journal of Educational Sciences. 8(1), 17-38, https://doi.org/10.15170/AR.2023.8.1.2.

Djamarah, S. B., dan Zain, A. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Fitri, M., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Terintegrasi Keterampilan Abad 21 Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Gantang, 5(1), 77-85. https://doi.org/10.31629/jg.v5i1.1609

Harianto, B.T. (2023). Rapor Pendidikan Analisis Rapor Pendidikan Sebagai Dasar Penyusunan Program Berbasis Data: Studi Kasus di SMPN 3 Kualatungkal dan SMPN Satap 7 Pengabuan. Khazanah Intelektual, 7(2), 1717-1732. https://doi.org/10.37250/khazanah.v7i2.207

Haryanto, A. B., & Jannah, U. R. (2020) Revolusi Guru dalam Pembelajaran Abad 21. Sigma, 2020, 5(2), 77-84, http://dx.doi.org/10.53712/sigma.v5i2.771

Jacobs, G. M., ZHU, C., Chau, M. H., Guo, Q., Roe, J. (2023). Using Cooperative Learning to Teachthe Sustainable Development Goals. Autonomy and Responsibility. Journal of Educational Sciences, 8(1), 39-52, https://doi.org/10.15170/AR.2023.8.1.3.

Jannah, U. R., Amiruddin, M., & Linarsih, Y. (2018). Guru Sekolah Dasar di Kec. Pademawu “Workshop Pembuatan Media dan Pembelajarannya dengan Menggunakan Kerang Kipas dan Kerang Bambu (Lorjuk).” Abdiku: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 26–39. http://publikasi.stkippgri-bkl.ac.id/index.php/JA/article/view/332

Jannah, U. R. (2013). Teori dienes dalam pembelajaran matematika. INTERAKSI: Jurnal Kependidikan, 8(2), 126–131. http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_interaksi/article/view/324

Jannah, U. R., Nusantara, T., Sudirman, dan Sisworo. (2019). Students’ characteristics of students’ obstacles in understanding the definition of a function. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 243, 012134, 1-14.

Jannah, U. R., Nusantara, T., Sudirman, Sisworo, Yulianto, F. E., Amiruddin, M. (2019). Student’s Learning Obstacles on Mathematical Understanding of a Function: A Case Study in Indonesia Higher Education, TEM Journal, 8(4), 1409-1417, DOI: 10.18421/TEM84-44.

Jannah, U. R., Putra, F. P. E., Hafsi, A. R., & Basri, H. (2021). Pengembangan Sekolah Inklusi dengan Pemanfaatan Media Visual Scratch dan Alat Peraga Manipulatif. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 89-96. https://doi.org/10.30656/jpmwp.v5i1.2653.

Jannah, U. R., Saleh, H., & Wahidah, A. (2019). Scaffolding untuk Pembelajaran Matematika di Kelas Inklusi. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika (JKPM), 5 (1): 61-72.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. (2021). Learning Together and Alone. Massachusetts: Al -lyn and Bacon.

Kagan, S. (2021). The structural approach and Kagan structures in Pioneering Perspectives in Cooperative Learning, Routledge, 78–127, https://doi.org/10.4324/9781003106760-5/STRUCTURAL-APPROACH-KAGAN-STRUCTURES-SPENCER-KAGAN

Kemendibudristek. (2022). Panduan Penggunaan Rapor Pendidikan dan Perencanaan Berbasis Data (PBD) Untuk Pendidikan Dasar dan Menengah (Diskdasmen) Versi 0.4.0. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Menengah. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Penggunaan Rapor Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Menengah. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.

Kemendikbudristek. (2023). Materi Pelatihan Perencanaan Berbasis Data Satuan Pendidikan Menyamakan Persepsi Identfikasi, Refleksi, dan Benahi Rapor Pendidikan Versi 2.0. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Krismanto, W. (2023). Teacher Professional Learning in The Perspective of Educational Technology. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(1), 21-46, https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v11n1.p21-46

Lin, T., Hsu, Y., Lin, S., Changlai, M., Yang, K., & Lai, T. (2012). A review of empirical evidence on scaffolding for science education. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 437-455.

Machmud, T. (2011). Scaffolding Strategy in Mathematics Learning. Proceeding International Seminar and the Fourth National Conference on Mathematics Education. Yokyakarta: Yokyakarta State University. 2011, ISBN: 978-979-16353-7-0, 429-440.

Maghfirah, S., Syukri, M., Halim, A., Arsad, N. M., (2023). The Development of Learning Materials PjBL-STEM to Improve Students’ Scientific Literacy Skills. Jurnal Kwangsan, 11(1), 66-82. https://doi.org/ 10.31800/jtp.kw.v11n1.p66—82

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1).
Nazarudin. (2017). Manajemen Pembelajaran: Implementasi Konsep, Karakteristik dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum. Yogyakarta: Tesis.

Ridwan, M.H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa. Jurnal Tarbiyatuna Jurnal Kajian Pendidikan Pemikiran dan Pengembangan Pendidikan Islam, 2(2):149-163, 10.30739/tarbiyatuna.v2i2.1363

Sumarni, B. (2023). Berdasarkan Rapor Satuan Pendidikan dalam Menyusun Rencana Kerja Tahunan dapat Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 3(1), 10-16. https://doi.org/10.51878/academia.v3i1.2046

Uno, H. B. Teori Motivasi Dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara, 2017

Van de Pol, J. (2012). Scaffolding in teacher-student interaction: exploring, measuring, promoting and evaluating scaffolding. Faculty FMG: Research Institute Child Development and Education (CDE).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ukhti Raudhatul Jannah, Indrianto Setyo Basori, Mohammad Amiruddin, Akhmad Riski Rifanda, Sisca Patricia Dwi Agustin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Prov. Jawa Timur.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id & jurnalkwangsan@dikbud.belajar.id

 

web statistics View My Stats