PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK PENINGKATAN KUALITAS BELAJAR SISWA

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v2n1.p1--12

M. Miftah(1*)
(1) Balai Pengembangan Multimedia Pendidikan dan Kebudayaan
(*) Corresponding Author


This article has been read: 1443 times



Abstract


ICT (Information and Communication Technology) has tremendous potential to help teachers and students in successful learning. Implementation of ICT-based learning, schools need to do a needs analysis, preparation of the necessary requirements, design models of learning and development. Making it easier for teachers in the use of media in teaching. The importance of instructional media for the education system is to support teaching and learning with the Internet media, computer network, or standalone computer. The success is determined by the ability of learning in a variety of things including: efforts to use the media in a learning activity as resources for learning. The process of utilization of instructional media is a decision taken by the learner (teacher) which is based on the design or the lesson plan. Therefore, the principle of utilization needs to be linked to the needs and characteristics of students. These characteristics with respect to the visual style, auditory, and kinestetika students. By utilizing computer-aided media is expected to increase student interest, so that more teachers on how to optimize the role of the teacher as a facilitator, modiator, motivator, supervisor, and evaluator

 

Abstrak

TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) memiliki potensi yang amat besar untuk membantu guru dan siswa dalam keberhasilan pembelajaran . Implementasi pembelajaran berbasis TIK, sekolah perlu melakukan analisis kebutuhan, penyiapan kebutuhan yang diperlukan, perancangan model pembelajaran serta pengembangannya. Sehingga mempermudah guru dalam memanfaatkan media dalam pembelajaran. Pentingnya media pembelajaran bagi sistem pendidikan adalah untuk mendukung belajar mengajar dengan media Internet, jaringan komputer, maupun komputer standalone. Keberhasilan pembelajaran ditentukan oleh kemampuan dalam berbagai hal diantaranya: upaya memanfaatkan media dalam aktivitas pembelajaran sebagai sumber-sumber untuk belajar. Proses pemanfaatan media pembelajaran merupakan suatu keputusan yang diambil oleh pembelajar (guru) yang didasarkan pada desain atau rancangan pembelajaran. Oleh sebab itu, prinsip pemanfaatan perlu dikaitkan dengan kebutuhan dan karakteristik siswa. Karakteristik ini berkenaan dengan gaya visual, auditorial, dan kinestetika siswa. Dengan memanfaatkan media berbantuan komputer diharapkan dapat meningkatkan minat belajar siswa, sehingga guru lebih pada bagaimana mengoptimalisasikan peran guru sebagai fasilitator, modiator, motivator, supervisor, dan evaluator


Keywords


media utilization patterns; quality of learning; teachers; students; pola pemanfaatan media; kualitas belajar; guru; siswa

Full Text:

PDF

References


AECT. 1994. The definition and domain of the field. Washington, D.C.: Association for Educational Communication and Technology.

Arief S. Sadiman, 2003. Media Pembelajaran pada proses pendidikan, http://indrockz.blogspot.com/2010/04/media-pembelajaran-pada-proses.html, Diakses 26 Juni 2012.

Bambang Warsita. 2011. Landasan teori dan teknologi informasi dalam pengembangan teknologi pembelajaran, Jakarta: Teknodik

Eisner, E.W. 1970. Media, expression, and the arts, Dalam G. Salomoh & R.E Snow (Eds), Commentaries on Research in Instructional Media, Bloomington, Indiana University.

Gagne, R.M. 1974. The condition of learning, New York: Holt, Rinehart and Winstone.

Haryono. 2009. Pemanfaatan Multimedia untuk Pembelajaran. Disampaikan dalam kegiatan lokakarya validasi instrumen ujicoba program MPI pada tanggal 24 Februari 2009, Semarang: BPM Semarang

Henich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. 1999. Instructional Media and Technology for Learning, Upper Saddle Rive, NJ: Pearson Education, Inc.

http://www.m-edukasi.web.id/2012/04/pemanfaatan-media-pembelajaran.html. Diakses pada tanggal 26 Januari 2014.

http://herminegari.wordpress.com/perkuliahan/fungsi-dan-manfaat-media-pembelajaran/. Diakses pada tanggal 28 Januari 2014.

M. Suyanto. 2003. Multimedia alat untuk meningkatkan keunggulan bersaing, Yogyakarta: Penerbit Andi Yogyakarta.

Punaji, S. 2008. Pengertian, Fungsi, dan Pe- manfaatan Media Pembelajaran, Makalah disajikan dalam lokakarya penyusunan GBIM, Peta Kompetensi, Peta Konsep, Jabaran, di Hotel Kusuma Madya Bandungan pada tanggal 1 - 4 April 2008, Semarang: BPM Semarang: tidak diterbitkan.

Sapto Haryoko. 2009. Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Seels, B.B. & Richey, R.C. 1994. Instructional technology: The definition and domains of the field, Washington, DC: Association for Educational Communication and Technology.


Article Metrics

Abstract viewed : 1168 | PDF downloaded : 275

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2014 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # citefactor # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats