PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DENGAN MODEL ADDIE UNTUK MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS 5 SDS MAWAR SHARON SURABAYA

DOI: https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v1n1.p1--15

Nancy Angko(1*), nFN Mustaji(2)
(1) UNESA Surabaya
(2) UNESA Surabaya
(*) Corresponding Author


This article has been read: 1694 times



Abstract


This study aims to develop a Power Point teaching materials and students’ worksheet (LKS) Math Grade 5 Mawar Sharon Surabaya SD Susing the ADDIE Model. Design development test result susing pre-test post-test Group. T-test results showed that the test tvalue is7,397, while the value of the test  able is 2,069, meaning the tvalue ofthe test is greater than the valueof testable. Meaning there are differences in learning outcomes between the experimental class and the control class as seen from the second post test tvalues test class. The average value of the class or classes mean the experiment has increased and higher than the control class, is 31.6667 compared with 20.1250. The difference is due to the use of teaching materials to students in the experimental class in class control while only using the lecture method. Students response to the use of Power Point and Worksheets media showed an average of 95.83% stated that the material is easy to understand and 87.5% stated that the learning interesting.


Abstrak:

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar powerpoint dan Lembar Kerja Siswa (LKS) mata pelajaran matematika kelas 5 SDS Mawar Sharon Surabaya dengan menggunakan model ADDIE. Desain uji coba hasil pengembangan menggunakan Pretest Pos test Group. Hasil uji t menunjukkan bahwa nilai uji t hitung adalah 7.397, sementara nilai uji ttabel adalah 2.069, berarti nilai uji t hitung lebih besar dari nilai uji tabel. Maknanya ada perbedaan hasil belajar antara kelas kontrol dan kelas eksperimen yang dilihat dari uji t nilai pos test kedua kelas. Nilai rata-rata kelas atau mean pada kelas eksperimen mengalami peningkatan dan lebih tinggi dibandingkan kelas kontrol, yaitu 31.6667 dibandingkan dengan 20.1250. Perbedaan tersebut terjadi karena adanya penggunaan bahan ajar pada siswa di kelas eksperimen sedangkan di kelas kontrol hanya menggunakan metode ceramah. Respon siswa terhadap penggunaan media powerpoint dan lembar kerja menunjukkan rata-rata sebesar 95.83 % menyatakan bahwa materi mudah dimengerti dan 87.5 % menyatakan bahwa pembelajaran menarik.


Keywords


teaching materials; mathematics; elementary school; ADDIE Model; learning outcomes; bahan ajar; Matematika; sekolah dasar; model ADDIE; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


AECT. (1977). Defiisi Teknologi Pendidikan. Jakarta: CV. Rajawali.

Depdiknas. (2006). Pedoman Memilih dan Menyusun Bahan Ajar. Jakarta.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta.

Gustafson, Kent L. dan Branch, Robert Maribe. (2002). Survey of Instructional Development Models. Fourth Edition. New York: ERIC Clearinghouse on Information and Technology.

Hadi, Sutrisno. (2001)Statistik 1. Yogyakarta: Andi.

Hadi, Sutrisno. (2004). Statistik 2. Yogyakarta: Andi.

Miarso, Yusufhdi. (2004) Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Januszewski, & M. Molenda (2008), Educational Technology: A Defiition with Commentary New York & London: Lawrence Erlbaum Associates.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 22 Tahun 2006.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 41 Tahun 2007.

Pedoman Penulisan Tesis dan Disertasi. (2012). Program Pasca Sarjana Unesa.

Prastowo, Andi. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Innovatif. Jogjakarta: DIVA Press.

Riyanto, Yatim. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif dan Kuantitatif. Surabaya: Unesa University Press.

Sanjaya, Wina. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Seels B.B and Richev R.C. (1994).Instructional Technology: The Defiition and Domains of the Field. Washington DC: Association for Educational.

Stephen, Moira. (2006). Presentations with PowerPoint Learning Made Simple. UK: Elsevier Linacre House.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suryadi, Didi dkk. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Volume 3. Bandung: Imtima.

_______. ADDIE Model. htt://www.instructionaldesignexpert.com diakses tanggal 27 September 2012.


Article Metrics

Abstract viewed : 769 | PDF downloaded : 458

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2013 Jurnal Kwangsan




 

Kwangsan Indexed By

Sinta 2 (S2) Google Scholar ISJD Neliti Indonesia One SearchCrossref base-searchGarda Rujukan DigitalPKP IndexRoad # # # # # # # # # # # # Zotero

Jurnal Kwangsan (e-ISSN 2622-4283 p-ISSN 2338-9184). Powered by OJS

Logo KemdikbudLIPI Ristekdikti Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan diterbitkan oleh Balai Pengembangan Media Televisi Pendidikan (BPMTV)
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Alamat Redaksi:
Jl. Mangkurejo, Ds. Kwangsan, Sedati - Sidoarjo.
Telp 0318911373 Fax. 0318911392
Email: jurnal.kwangsan@kemdikbud.go.id

 

web statistics View My Stats